Stichting Jord, eenzaamheid, jongeren, ouderen

Geldproblemen bij ouderen door sluiting bankkantoren

Nu er steeds meer bankkantoren sluiten, waarschuwt Ouderenbond KBO-Brabant voor de gevolgen hiervan. Voor veel ouderen blijkt het een hele uitdaging om zich te redden in wereld van online bankieren. Ze vinden het moeilijk om geldzaken digitaal te regelen of zijn bang voor cybercriminaliteit. Dit brengt hen in steeds grotere geldproblemen.

Betalen van rekeningen blijft uit

,,Vroeger konden we op een kantoor terecht met onze vragen of hielp een medewerker met pinnen. Nu moeten we alles zelf digitaal regelen, maar veel bejaarden weten niet hoe dat werkt. Of ze vinden het te gevaarlijk’’, vertelt Rob van Heuveln, die als cliëntondersteuner bij KBO Etten-Leur met veel senioren in contact komt. Hij komt regelmatig met boodschappentassen vol administratie thuis, die hij dan op orde probeert te krijgen. ,,Mensen betalen hun rekeningen niet meer, omdat ze niet weten hoe. Ze missen echt het persoonlijke contact met de bank. Er is een grote stille armoede aan het ontstaan.’’

Ouderen hebben behoefte aan persoonlijk contact

Vaak zie je bij ouderen dat één van de twee verantwoordelijk is voor de geldzaken. Als deze persoon overlijdt, blijft de ander over met de rekeningen – niet wetende wat hiermee te doen. Als het op de geldzaken aankomt, is vertrouwen een belangrijke factor. Ondanks dat wordt uit schaamte de persoonlijke omgeving soms niet ingeschakeld voor hulp. Dit vergroot de geldproblemen alleen nog maar meer. Dit is slechts een van de redenen waarom het belangrijk is dat ouderen persoonlijk contact hebben en onderhouden met hun naasten.

Eerder aan de bel trekken

De aandachtschenkers van Stichting Jord brengen veel bezoekjes aan ouderen met een eenzaamheidsgevoel. Ook deze ouderen worstelen soms met geldzaken. Doordat de jongeren een andere band hebben met de ouderen dan hun eigen familieleden of naasten, zijn zij vaak in staat om eerder aan de bel te trekken. De ouderen stellen zich namelijk op een andere manier open tot de aandachtschenkers. De jongere meldt eventuele problemen vervolgens bij de teamleider, die hierop gepaste actie onderneemt.

Meer aandachtschenkers op pad sturen

Het doel van Stichting Jord is om zoveel mogelijk ouderen met een eenzaamheidsgevoel een hart onder de riem te steken in de vorm van oprechte aandacht. Deze aandacht is voor de ontvanger altijd kosteloos. Dit kan dankzij de steun van gulle donateurs. Wil jij ook een bijdrage leveren? Daar zijn wij ontzettend blij mee! Doneren kan zowel particulier als zakelijk en is mogelijk vanaf één euro. Elke bijdrage helpt ons eenzaamheid te verlichten.

Alinea 1 ‘Betalen van rekeningen blijft uit’ is verkregen uit een artikel geschreven door Tim van Boxtel voor het Eindhovens Dagblad: Ouderen in geldproblemen door sluiting bankkantoren: ‘Grote stille armoede aan het ontstaan’ | Brabant | ed.nl

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Toestemming incasso

Door dit formulier te versturen, geef je toestemming aan Stichting Jord (IJskelderlaan 1, 3941 HS Doorn, Incassant ID: NL44ZZZ809116330000) voor het sturen van een incasso-opdracht naar jouw bank om je bijdrage van je rekening af te schrijven. Als je het niet eens bent met deze afschrijving kun je deze laten terugboeken. Neem hiervoor binnen acht weken na afschrijving contact op met je bank (vraag je bank naar de voorwaarden).